Sähköveturivetoinen henkilöjuna korvaa moottorivaunun
Ylivieska-Iisalmi välillä alkaa liikennöidä 15.12. sähköveturivetoinen henkilöjuna, joka korvaa vuodesta 2006 liikennöineet dieselmoottorivaunut. Aikataulut pysyvät ainakin aluksi samana eli Haapajärveltä juna lähtee Ylivieskan suuntaan klo 9.37 ja klo 17.48 ja Iisalmen suuntaan klo 14.13 ja 19.48. Matka kestää esimerkiksi Ouluun 2 tuntia, Helsinkiin 6 tuntia, Rovaniemelle 5 tuntia ja Kuopioon 2,5 tuntia.
Ylivieska-Iisalmi -radan perusnopeus on vielä 120 km/h, vaikka pääradoilla perusnopeutena on 200 km/h. Nopeutta voitaisiin nostaa 140 km/h vielä radoilla, joissa on ylikäytäviä, mutta jos nopeus on enemmän, niin ylikäytävät pitää poistaa. Tällä hetkellä 154 km:n radan henkilöjuna kulkee 1 ha 41 minuutissa eli keskinopeus on yli 100 km/h, vaikka pysähdykset ovat Runnilla, Kiuruvedellä, Pyhäsalmessa, Haapajärvellä ja Nivalassa.
Sähkövetureita on kolmea eri tyyppiä, mutta luultavasti aluksi veturina on -60 asteen pakkastesteissä testattu "Siperian susi" eli vuosina 1973-1996 valmistettu neuvostoliittolais-suomalaisvalmisteinen Sr1 sähköveturi, jonka nopeus on 140/160 km/h ja joista viimeiset liikennöivät vuoteen 2030 saakka. Veturin lempinimi tulee suden ulvontaa muistuttavasta äänestä, joka tulee päämuuntajaa ja ajomoottoreita jäähdyttävistä keskipakopuhaltimista. Voi olla, että uutta junaa vetää myös uusi Sr3 -sähköveturi, jonka huippunopeus on 200 km/h. Kyseiset veturit vetävät radalla nykyään tavarajunia.
Valitettavasti Tsekissä valmistetuissa 16 Dm 12 dieselmoottorivaunuissa on ollut vuosien aikana paljon ongelmia, jonka matkustajat ovat todenneet, kun junat on korvattu usein linja-autoilla. Vaikka kyseisiä vaunuja testattiin talviolosuhteissa Tsekissä, niin siellä lumi oli kosteaa, mutta Suomessa pöllyävä pakkaslumi aiheutti paljon ongelmia moottoreissa. Niiden lisäksi on paljon muita ongelmia tulipaloineen ym. eli liikenteessä on enää 6 vaunua.
Veturi tulee vetämään kahta Eil- ja Eilf- lähiliikennevaunua, jotka on rakennettu 1980 -luvulla ja peruskorjattu 2000-luvun alussa. Vaunuissa on sähkölämmitys, paremmat istuimet ja esimerkiksi ilmastointi, joka sekä lämmittää että myös viilentää. Moottorivaunuissa viilennys oli vain kuljettajan hytissä, ei matkustamoissa. Samoin vaunuissa on sähköiset ovet ja matalat lattiat, joihin on paljon helpompi nousta kuin nykyiseen moottorivaunuun. Vaunuissa on myös paremmat istuimet ja enemmän tilaa matkatavaroille. Lisäksi Eilf- vaunussa on konduktööriosasto.
Kyösti Kallion -radaksi ja myös pisimmäksi kaupunkiradaksi kutsuttu Iisalmi-Ylivieska -rata täyttää vuonna 2026 sata vuotta. Ratalinja on sama, mutta ratateknologia on muuttunut monta kertaa. Rataan on vaihdettu jo neljännet raskaammat kiskot. Viimeisenä uudistuksena oli sähköistys, raskaat kiskot, betonipölkyt, kolmioraide Iisalmessa Kajaanin suuntaan ja Haapajärven uusi puutavaraterminaali.
Radalla liikennöi 1990-luvulla Dm 11 moottorivaunu. jota matkustajat kutsuivat "Junttilan salamaksi". Kansa keksii varmaan uudelle junalle taas hyvän kutsumanimen. Savon puolella saattavat alkaa kutsua sitä vaikkapa "Savon sudeksi", ei kuitenkaan enää "Lentäväksi kalakukoksi", joksi kutsuttiin Kuopion pikajunaa.
Teksti Osmo Halonen, kuva vaunut.org