Uusilla sotepalveluilla kohti tulevaa
Pitkään hoitotyönjohtajana Kärsämäen kunnalla ja Selänteessä toiminut Tarja Vaitiniemi on nykyisin asiantuntijana mukana kehittämässä hyvinvointialueen eli Pohteen digitaalisia palveluja. Tarja työskentelee digitaalisen sotekeskuksen viiden työntekijän tiimissä. Hallinnollisesti tiimi on terveyden- ja sairaanhoidon palvelujen isossa kokonaisuudessa, mutta yhteistyötä tehdään tiiviisti muun muassa Pohteen tietohallinnon kanssa.
- Uusien palvelujen käyttöönotto ja omaksuminen vie aina oman aikansa niin työntekijöiltä kuin asiakkailtakin. Digitaalisen sotekeskuksen palvelut avattiin asiakkaille vaiheittain Pohteen eri alueilla viime vuoden huhtikuusta alkaen. Reilun puolentoista vuoden aikana meillä on ollut noin 165.000 kontaktia, mikä on yli 12 % kaikista kontakteista. Jatkossa, kun palvelu koskee kaikkia hyvinvointialueen asiakkaita, niin uskomme, että etäpalvelujen käyttö tulee lisääntymään. Meillä on jo nyt kuntia, joissa neljännes kontakteista hoidetaan etänä digitaalisessa sotekeskuksessa, kertoo Tarja Vaitiniemi sosiaali- ja terveydenhuollon kehitysnäkymistä.
Asiakkaat ovat käyttäneet digitaalisen sotekeskuksen palveluja hyvin monipuolisesti eri sairauksien ja asioiden hoitamiseksi. Etänä on hoidettu esimerkiksi virtsatieinfektioita, silmätulehduksia, eri sairauksien hoitoon liittyviä kontrolleja, sairaan lapsen hoitamiseen tarvittavia todistuksia sekä työntekijän lyhytaikaisen sairausloman todistuksia. Luonnollisesti suurimmat asiakasmäärät ovat olleet työikäisten ja lasten palveluissa, mutta yli 65-vuotiaiden asiakkaiden digipalvelujen käyttömäärät ovat yllättäneet positiivisesti Pohteen digipalvelujen kehittäjät.
Haapajärviset ovat ottaneet hyvin vastaan digitaalisen sotekeskuksen palvelut. Kuluvan vuoden aikana haapajärvisten etäkontakteja on kirjattu yli 6300 kappaletta, mikä on lähes viidennes kontakteista ja selvästi hyvinvointialueen keskiarvoa enemmän. Yhteensä noin 2500 haapajärvisen asioita on hoidettu digitaalisessa sotekeskuksessa.
Pohteen digitaaliset palvelutkin ovat jatkuvan kehitystyön kohteena. Digitaalinen sotekeskus on nyt osa OmaPohde -palvelua, jonne pääsee Pohde.fi -verkkosivulta.
OmaPohteesta löytyvät digitaalisen sotekeskuksen palvelujen lisäksi eri toimialojen chat-kanavat, joissa voi esittää kysymyksiä ja keskustella eri alojen asiantuntijoiden kanssa. OmaPohteessa voi myös osallistua lääkärin videovastaanottoon, tallentaa omia mittaustuloksia hoitavan henkilökunnan nähtäväksi ja sinne on tulossa myös eri lomakkeita ja tapahtumatietoja.
OmaPohteen Digitaalisesta sotekeskuksesta löytyvät vielä tarkennettuna edellä kerrottuun sairaanhoitajan keskustelu- eli chat-kanava, josta tarvittaessa hoitajan arvion perusteella voi tavoittaa myös lääkärin. Mielenterveyden ja fysioterapian asioihin on omat keskustelukanavat. Digitaalisen sotekeskuksen palveluista löytyvät myös hoitajan- ja yleislääkärin, mielenterveys- ja päihde- sekä erikoissairaanhoidon palvelujen videovastaanotot, joissa lääkäri tapaa potilaan etävastaanotolla. Videovastaanotolle pääsee samaan tapaan kuin muillekin vastaanotoille eli ajanvarauksella erikseen sovitusti.
Digitaalisen sotekeskuksen keskustelukanavat ovat auki pidempään kuin toimipisteissä olevat normaalit vastaanotot. Esimerkiksi hoitajan vastaanoton keskustelukanava on auki arkisin klo 7-21 ja viikonloppuisin sekä arkipyhisin klo 8-18. Mielenterveyden ja fysioterapian keskustelukanavilla on omat aukioloaikansa, jotka löytyvät siis OmaPohteesta.
- OmaPohteella on selainpalvelun digisotekeskus.pohde.fi lisäksi myös kännykkäsovellus, jonka voi ladata sovelluskaupasta. Kannattaa huomata myös OmaPohteen viestipalvelu, jolla voi lähettää kiireettömän yhteydenottopyynnön neuvolan, potilas- ja sosiaaliasiavastaavan, lapsiperheiden palvelujen ja Pohteen työterveyshuollon henkilökunnalle. Etä- tai digipalveluista puhuttaessa ei kannata myöskään unohtaa Omaolo- ja Terveyskylä -palveluja, jotka löytyvät helposti hakukoneilla. Kaikista näistä saa monipuolista tietoa sairauksien hoitoon ja hyvinvoinnin edistämiseen, opastaa Tarja Vaitiniemi.
Tällä hetkellä Pohde järjestää sairaanhoitajan ja lääkärin keskustelukanavan palvelut sopimuksen perusteella ulkopuoliselta palvelujen tuottajalta. Digitaalisesta sote-keskuksesta asiakas voidaan ohjata Haapajärven sote-keskukseen, mikäli asiakas tarvitsee lähivastaanottoa hoitajalle tai lääkärille. Haapajärven sotekeskuksesta voidaan myös antaa asiakkaalle aika Digitaalisen sote-keskuksen lääkärin videovastaanotolle tai tehdä konsultaatio lääkärille tarvittaessa.
- Erilaiset etä- ja digitaaliset palvelut tulevat jatkossa lisääntymään ja monipuolistumaan. Asiakkaiden ja potilaiden ei tarvitse olla tästä kehityksestä huolissaan, koska aina tulee olemaan myös palveluja. joita annetaan kasvotusten paikan päällä ja digitaalisia palveluja voivat käyttää toisen puolesta myös omaiset ja muut läheiset, kunhan valtuutus puolesta-asioinnista on tehty Suomi.fi-palvelun kautta, kuvaa Tarja Vaitiniemi vielä lopuksi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kehityssuuntia ja haasteita.
Teksti Juha Uusivirta, kuvat Pohde.fi-sivustolta