Ylipään metsästysseuran hyvät tilat saivat täydennystä ja kansainvälisiä vieraita

08.09.2024

Ylipään metsästysseuran lahtivajalla oli sunnuntaina kansainvälisiä vieraita. Uuden lahtivajan viereen noussutta Hessunkankaan grillikotaa ja puuliiteriä olivat tulleet katsastamaan tuulivoimayhtiöiden edustajat läheisen Pajuperänkankaan tuulivoimanpuiston avajaisista. Infinergies Oy, ABO Energy Suomi Oy ja irlantilainen NTR olivat lähettäneet Kainuuntien varteen toistakymmenen hengen edustajaryhmän tutustumaan Ylipään metsästysseuran grillikotaan ja puuliiteriin, joiden rakentamisen tuulivoimayhtiöiden taloudellinen tuki oli mahdollistanut.

- Hessunkankaan nimi juontaa menneiden vuosien toimintaan, kun jahtimiehillä oli omat nimitunnuksensa radioliikenteessä. Yhden metsästäjän kutsumanimi oli Hessu, joka oli perua hänen koiransa nimestä, muisteli huvittuneena Tapio Maijala.

Vieraat kyselivät innokkaasti suomalaisen metsästysseuran toiminnasta, hirven ja muiden eläimien metsästyksestä sekä erityisesti lahtivajan toiminnallisuuksista. Tuulivoimayhtiöt ovat selvittämässä yhteisen rahaston perustamista, josta haapajärviset yhdistykset ja seurat voisivat hakea tukea ja avustusta toiminnalleen. Tuulivoimayhtiöt näkevät tärkeäksi tukea paikallista yhteisöllisyyttä, koska heidän rakentamansa tuulivoimalat toimivat lähellä paikallisten ihmisten asumista ja harrastustoimintaa.

Metsästysseuran toimintaa esittelivät puheenjohtaja Tapio Maijala ja Teemu Heikkilä, joka toimi myös tulkkina. Kari Knaappila oli hoitanut seuran puolesta yhteydenpitoa tuulivoimayhtiöiden kanssa ja suoritti grillikodan nimi- ja lahjoittajakyltin ruuvaamisen yhtiöiden edustajien kanssa.

- Olemme tehneet lahtivajan rakennustyöt pääosin talkootyönä sekä lahjoitus- ja hirvenlihan myynnistä saatujen varojen turvin. Grillikota ja liiteri täydentävät mukavasti tätä meidän toiminnallista kokonaisuutta. Kiitoksia kovasti tuulivoimayhtiöille seuramme tukemisesta, kiitti metsästysseuran puheenjohtaja Tapio Maijala tukijoita.

Ylipään metsästysseura on rakentanut kolme vuotta sitten Sukkasalmen ampumarata-alueen lähelle Kainuuntien varteen ajanmukaisen lahtivajan, jossa on erinomaiset tilat lihankäsittelyyn. Lahtivajassa on omat tilat ruhojen alkukäsittelyyn ja seuraavaksi ruhot voidaan siirtää kylmähuoneeseen, johon sopii toistakymmentä ruhoa kerrallaan. Seuraava huone on lihojen paloitteluhuone, josta paloitellut lihat on helppo viedä eteenpäin omistajilleen. Läpi tilojen kulkee nosturilinja, mikä helpottaa raskaiden eläinten käsittelyä. Tilat täyttävät myös elintarvikemääräysten mukaiset vaatimukset ja vastaavat käytännössä teurastamotiloja. Kaadettujen hirvien lihojen käsittelystä vastaavaat nelimiehiset liharyhmät. Lihojen jaossa metsästysseuralla on selkeät periaatteet ja jakohommat on saatukin suoritettua jouhevasti.

Lahtivajassa on myös kokoustila metsästysseuran kokoontumisia varten. Seurassa onkin noin 350 jäsentä. Kainuuntien varressa olevat rakennukset sijaitsevat metsähallitukselta ostetulla vajaan puolen hehtaarin tontilla. Alkavalle jahtikaudelle Ylipään metsästysseuralla on 28 kaatolupaa.

Teksti ja kuvat Juha Uusivirta